HLU – Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och innebär att du som hyresgäst har möjlighet att vara med och påverka ditt boende. Till exempel får du välja tapeter när det är dags för omtapetsering av din lägenhet.

Du som är hyresgäst hos oss på LKF har möjlighet att välja mellan olika renoveringsåtgärder – eller få återbäring i form av ett hyresavdrag.

Från februari 2023 började ett nytt avtal om HLU att gälla mellan LKF och Hyresgästföreningen. För dig som hyresgäst innebär det att du från och med 1 januari 2024 kommer att kunna beställa renoveringen när som helst under året. LKF utvecklar just nu den nya tjänsten. 

I den nya tjänsten ska du kunna se när underhållsåtgärder senast utfördes och när åtgärder planeras. Det kan också se vad det skulle kosta dig om du vill få något gjort tidigare än planerat samt hur mycket pengar du får tillbaka om du väljer att avstå från att få en åtgärd som är planerad till aktuellt år. Du beställer genom att logga in på Mina sidor. 

Störningar i HLU-leveranser

Parkettgolv

Kriget som pågår i Ukraina är fasansfullt. Vi känner stort medlidande med de människor som befinner sig i det krigsdrabbade området och med dem som är på flykt. Situationen i Ukrain påverkar och försenar leveranser av parkettgolv. Som läget är nu och för dig som vill välja ett nytt parkettgolv, kan det dröja innan du kan få ditt nya golv på plats. Hur länge vi kommer att ha långa leveranstider är svårt för oss att säga just nu. Det beror på hur situationen i Ukraina utvecklar sig. Vi ber om ditt överseende för detta!

Situationen i världen i dag kan också komma att påverka leveranser av andra material. Vi kommer uppdatera vår information löpande om det blir förändringar i leveranserna.

Vitvaror

Vitvaror ingår inte i HLU från och med 1 februari 2023 utan det är LKF som avgör när de behöver bytas, det för att inte i onödan slänga fullt fungerande vitvaror. Gäller det felanmälan av vitvaror så är den öppen som vanlig. Enklast felanmäler du via Mina sidor

Beställning 

När du skickat in din beställning gör vi en arbetsorder till vår hantverkare. Hantverkaren kontaktar dig 1-2 veckor innan arbetet ska utföras, och ni kommer då överens om en tid som passar.

Din beställning är bindande. LKF gör överenskommelser med underentreprenörer, vilket gör att vi måste ha god framförhållning. Om du ändå ändrar dig, tar vi ut en administrationsavgift på 400 kronor.

Kostnaden för arbetet läggs på din hyresavi efter det att arbetet är slutfört.

Ska du flytta in en LKF-lägenhet så renoverar vi efter att du flyttat in, tidigast den dag som du står för kontraktet.

Välja tapeter och golv

I tapetkartan hittar du alla de tapeter som LKF erbjuder och som du kan välja ifrån. Tapetprover hittar du i vår utställning på kundcentret, Brunnshögsgatan 39 i Lund

I kök och i lägenheter som bara har ett rum, kan du inte välja tapet. Här sätter vi istället upp väv som därefter målas. Du har själv möjlighet att välja färgkulör ur LKFs färgkollektion.

Golv får du välja ur LKFs framtagna kollektion. LKF lägger plastgolv i kök och linoleumgolv i hall och sovrum. Du kan få laminat- eller parkettgolv som tillval mot en extrakostnad.

Varför får jag inte ha samma golv i kök och hall?
En plastmatta är vattentålig och läggs med fördel i kök och andra våtutrymmen, exempelvis grovkök.

Linoleumgolv är tillverkade av organiskt material, och tål inte vatten på samma vis som plastmattor. Därför läggs linoleum i hall och sovrum, men inte i våtutrymmen.

Ur miljösynpunkt är linoleum ett bättre alternativ än plastmatta, vilket är ett skäl till att vi i större utsträckning väljer detta material.

Kan jag bo kvar i min lägenhet under pågående renovering?
Vid normal renovering, till exempel målning, tapetsering eller golvbyte, brukar det gå bra att bo kvar. I samband med större renoveringar som stambyten, eller vid större skador i lägenheten, som. vatten- eller brandskador, kan du behöva lämna lägenheten under renoveringen.

Återbäring av HLU

Du kan själv välja om du vill att din lägenhet ska renoveras eller om du vill vänta med underhållet. Om du avstår från att beställa underhåll behöver du inte skicka någon beställning. Återbäringen får du ändå.

Hur mycket återbäring du har möjlighet att få kommer du kunna se under Mina sidor när vi lanserat HLU-funktionen. 

Om du inte beställer något lägenhetsunderhåll, drar vi av din återbäring från januarihyran ett år efter aviseringen, under förutsättning att du bor kvar hos LKF. Återbäring som aviseras i november 2022 kommer som ett avdrag på januarihyran 2024, det vill säga på hyresavin som kommer i december 2023.