HLU

Frågor & svar om HLU

Vad händer när jag har skickat in min beställning?

Vi gör en arbetsorder till berörd hantverkare. Hantverkaren kontaktar dig en till två veckor innan arbetet ska utföras, och ni kommer överens om en tid som passar.

 

När får jag blanketten och när blir arbetet utfört?

Du får din beställningsblankett en gång om året, i april eller november, beroende på vilket område du bor i.

Du som får din beställningsblankett i november får renoveringen utförd under perioden januari-juni året därpå.

Du som får din beställningsblankett i april får renoveringen utförd under perioden augusti-december.  

Vid omflyttningsbeställning påbörjas renoveringen inom cirka 4 månader.

 

Hur fungerar återbäringen?

Du kan själv välja om du vill att din lägenhet ska renoveras eller om du vill vänta med underhållet. Om du avstår från att beställa en planerad åtgärd, får du återbäring.

Behöver jag skicka in en beställning även om jag inte vill ha något underhåll, utan väljer återbäring?

Nej, om du avstår från underhåll behöver du inte skicka någon beställning. Återbäringen får du ändå.

 

Hur stor blir min återbäring?

På beställningsblanketten som du får hem i brevlådan, finns rutan SUMMA ÅTERBÄRING, med den totala möjliga återbäringen för året.

 

När får jag min återbäring?

Om du inte beställer något lägenhetsunderhåll, drar vi av din återbäring från januarihyran ett år efter aviseringen, under förutsättning att du bor kvar hos LKF.

Återbäring som aviseras i november 2015 eller april 2016, kommer som ett avdrag på januarihyran 2017, det vill säga på hyresavin som kommer i december 2016.

 

Vad händer med min återbäring om jag flyttar?

Om du flyttar till en annan LKF-lägenhet får du återbäring för lägenheten du flyttat från samt för lägenheten du flyttat till. Om du flyttar från LKF får du ingen återbäring.

 

Kan jag vänta med att göra min beställning?

Nej, vi behöver din beställning senast det datum som står på blanketten. Av praktiska skäl måste vi samla beställningarna. Därför får du din beställningsblankett en gång per år.

 

Kan jag ändra min beställning efter att jag har skickat in den?

Nej, din beställning är bindande. LKF gör överenskommelser med underentreprenörer, vilket gör att vi måste ha god framförhållning. Om du ändå ändrar dig, tar vi ut en administrationsavgift på 400 kronor.

 

Varför kan jag inte få lägenheten renoverad innan jag flyttar in?

Vi kan inte gå in i den avflyttande hyresgästens lägenhet och påbörja renovering förrän den dag du står för kontraktet.

 

Får jag själv välja tapeter och golv?

Ja, tapeter får du välja från tapetkartan som LKF erbjuder. Skulle du vilja ha en annan tapet än de som finns i den kollektionen, kan du själv köpa tapeter. Dessa ska då vara Non Wowen-tapet och inte av sämre kvalitet än de vi erbjuder. Tapeterna ska finnas i lägenheten när målaren ska tapetsera. Du kan få viss ersättning mot uppvisande av kvitto, för närvarande max 110 kronor per rulle.

I kök och i lägenheter som bara har ett rum, kan du inte välja tapet. Här sätter vi istället upp väv som därefter målas. Du har själv möjlighet att välja färgkulör ur LKFs färgkollektion.

Golv får du välja ur LKFs framtagna kollektion. LKF lägger plastgolv i kök och linoleumgolv i hall och sovrum. Du kan få laminat- eller parkettgolv som tillval mot en extrakostnad.

 

Varför får jag inte ha samma golv i kök och hall?

En plastmatta är vattentålig och läggs med fördel i kök och andra våtutrymmen, exempelvis grovkök.

Linoleumgolv är tillverkade av organiskt material, och tål inte vatten på samma vis som plastmattor. Därför läggs linoleum i hall och sovrum, men inte i våtutrymmen.

Ur miljösynpunkt är linoleum ett bättre alternativ än plastmatta, vilket är ett skäl till att vi i större utsträckning väljer detta material.

 

Kan jag bo kvar i min lägenhet under pågående renovering?

Vid normal renovering, t.ex. målning/tapetsering eller golvbyte brukar det gå bra att bo kvar. Dock kan du bli tvungen att lämna lägenheten i samband med större renoveringar som stambyten, eller vid större skador i lägenheten, t.ex. vatten- eller brandskador.

 

Hur betalar jag tidigarelagt underhåll?

En faktura skickas till dig efter det att arbetet är utfört.




Kontakta oss

Mottagare
[namn] - [befattning]



Önskad kontaktväg