Tre leende tjejer står i dörröppningen till ett rött tegelhus.

Sommarvikarierande kundförvaltare – med lyhördhet och lösningar i fokus

Träffa Nadja Jeanette och Sara, tre av fyra vikarierande kundförvaltare hos oss i sommar, när de berättar mer om sina uppdrag och vardag på LKF.

Vi på LKF har tolv kundförvaltare runt om i våra fastighetsområden för att hjälpa och ge god service. Våra kundförvaltare har ett brett och spännande uppdrag med hyresgästernas bästa för ögonen. Ingen dag är den andra lik.

- Dagarna går fort och det är mycket att göra, säger Nadja, som i sommar vikarierar på områdena Gunnesbo, Nöbbelöv, Värpinge. 

- Det handlar mycket om att lyssna in och hitta en lösning på problemet eller frågan som hyresgästen har, menar Jeanette, som vikarierar på områdena Linero, Veberöd, Dalby, Revinge, Genarp, Södra sandby, Råbylund och Norra Linero.

De andra nickar igenkännande och de är överens om att det känns roligt att gå till jobbet –trots att många andra är lediga.

- Det är en lyx att få gå hem efter arbetsdagen och känna att man har fått massa ny energi, säger Jeanette med ett stort leende.

”En ära att få arbeta med människors hem”

På frågan om varför de valt att arbeta hos just oss på LKF så svarar de snabbt:
- Att få ansvara för människors hem, kanske det tryggaste och viktigaste man har är en ära, säger Sara, kundförvaltare på Rådhusrätten/Ladugårdsmarken, Offerkällan/Brunnshög och Mårtens Fälad/Östra.

- Ja, och atmosfären vi har här på LKF är toppen, där det mänskliga och att ha kul tillsammans är det viktigaste. Det är värderingar som passar mig perfekt. LKF präglas av ett mänskligt ledarskap där vi är en del av en stor familj, säger Nadja och ler.

- Bara en sådan sak att LKF valt att vända på organisationen och sätta kunderna överst istället för ledningen i sitt organisationsschema, det säger en del om synen på vad som är viktigast, menar Jeanette.

En del av teamet med fokus på dialog och tillgänglighet

Våra vikarierande kundförvaltare kommer att vara hos oss totalt i 12 veckor. Med hjälp av teamet ute i de olika fastighetsområdena så är det full fart från dag ett. På frågan hur stämningen är så är de tre överens om att de blivit väl mottagna av kollegorna.

- Nu vet man verkligen hur bra det kan vara i en arbetsgrupp, alla är lika viktiga och vill hjälpa till - det är en skön känsla att få gå till jobbet, säger Jeanette.

Nu väntar några intensiva veckor för Sara, Nadja och Jeanette, och Hubert som också jobbar som sommarvikarierande kundförvaltare, där det finns gott om utrymme för goda initiativ för att hjälpa kunder och hitta lösningar på frågeställningar – där man samtidigt lär sig nya saker.

- Jag känner mig fri och har förtroendet att själv hitta olika lösningar som hjälper hyresgästerna på bästa sätt, menar Nadja.

- En annan sak som är roligt på jobbet, är hur mycket man får ut av att vara hjälpsam. Och lärdomen är att det alltid finns två sidor av myntet, därför är lyssnandet en oerhörd viktig del, avslutar Sara.