Kontakta LKF digitalt via mobilen

Samlad information med anledning av corona - till dig som är/blir hyresgäst

På denna sida hittar du vår samlade information om kontaktvägar, nya beslut och nya rutiner. Denna sida kommer att uppdateras så fort vi har ny information.

För allas omsorg och välmående

Om du känner att du har luftvägsbesvär, feber eller hosta, ber vi dig att ställa in bokade möten med oss. Det samma gäller om du är orolig för att bli smittad. Information om att minska smittspridning är översatt till flera olika språk på Lunds kommuns hemsida.

Starka tillsammans - vi bryr oss om Lund 

Situationen vi står inför innebär att vi alla måste hjälpas åt. Vi på LKF vill också bidra så mycket vi kan så vi står #Starka Tillsammans. Därför genomför vi olika satsningar för att stötta våra hyresgäster, lokalhyresgäster och anställda. Läs mer om vårt arbete. 

Du som hyresgäst har unika erbjudanden hos butiker i Lund som hyr lokal av oss. Läs hela listan med erbjudanden. 

Rabatterna hos våra lokalhyresgäster gäller fram till den 30 september 2020.

Öppettider kundcenter - för dig som är frisk

Nu öppnar vi åter upp vårt kundcenter på Lilla Tvärgatan 21. Varmt välkommen att besöka oss under våra öppettider:

  • måndag - fredag klockan 13.00-16.00 

Kom ihåg att stanna hemma om du är sjuk eller uppvisar symptom. Vi som jobbar i kundcenter är friska och finns här för att hjälpa dig. 

Det enklaste sättet att få kontakt med oss är digitalt. Läs mer om våra olika kontakvägar nedan.

Kontakta oss

Kundcenter: telefon, mejl och chatt

Vårt kundcenter når du enklast på vardagar mellan klockan 8.00-16.00 via:  

  • E-post: info@lkf.se  

  • Telefon: 046 – 35 85 00

  • Facebook Messenger
  • Vanliga allmänna frågor och svar finns i vårt Frågeforum på Kundo.se

  • Chatt på lkf.se – så ofta det går bemannar vi upp och svarar i chatten på hemsidan.

Vårt kundcenter på Lilla Tvärgatan 21 är öppet för besök vardagar klockan 13.00-16.00. Välkommen! 

Våra områdesvärdar når du enklast via: 

  • Mejl: På hemsidan finns kontaktuppgifter kopplade till din gata  

  • I ditt trapphus finns kontaktinformation till din områdesvärd

  • Du kan alltid höra av dig till vårt kundcenter om du undrar över något  

Felanmälan    

När något gått sönder i din lägenhet så gör du en felanmälan till oss på LKF. Vi utför i princip vårt arbete som vanligt, förutom att vi helst träffas digitalt när vi kan. Men vårt arbete kan behöva prioriteras i takt med utvecklingen av situationen. Till exempel om vi får hög frånvaro tillfälligt bland vår personal. Vi vill gärna kunna räcka till för alla på lite längre sikt.

Och du - tänk på att du alltid göra felanmälan via Mina sidor - öppet dygnet runt.

Felanmälan gör du via mina sidor eller telefon 

För vår personals säkerhet: 

  • Avboka vårt besök om du är sjuk

Frågor om din hyra?

Vi vet att det är många som har det ekonomiskt kämpigt just nu och kan få svårt att betala sin hyra på grund av konsekvenserna av coronakrisen. För att vi på LKF ska ha möjlighet att stötta dig, till exempel låta dig vänta med att betala hyran, är det viktigt att du hör av dig till oss så fort som möjligt.

Kan du inte betala din hyra?

Du ska alltid kontakta oss på LKF om du har svårt att betala din hyra. Vi har alltid ett individuellt samtal med personer som har svårt att betala sin hyra. 

Men för att få ekonomisk hjälp behöver du vända dig till samhällets stödfunktioner. Läs mer om vilka stödfunktioner som finns på Lunds kommuns hemsida.

För din säkerhet

Så här jobbar vi just nu:

  • Vi jobbar som vanligt och vi stannar så klart också hemma om vi känner oss sjuka eller har symptom
  • Men respekterar om du inte vill att vi besöker dig. Hör i så fall av dig i förväg till oss
  • Innan vi kommer hem till dig, så ställer vi frågor om du är är sjuk eller uppvisar symptom
  • Vi spritar händerna före och efter besök i lägenhet
  • På så sätt minskar vi risken med att sprida en smitta mellan lägenheterna.
  • En krisledningsgrupp träffas löpande för att planera och koordinera företagets arbete. Beslut och rutiner anpassas alltid efter situationen.
  • För oss är det viktigt att du känner dig trygg i sitt hem – det är ännu viktigare nu än någonsin. Vi utökar därför  lokalvården i våra kategoriboende, 55+, 65+ och 70+ från och med mitten av april. Här bor många i riskgrupperna och vi dubblar antalet gånger per vecka som vi städar ytorna man ofta tar på, till exempel räcken, dörrhandtag, hissknappar.

Lägenhetsvisningar endast digitalt

För att inte utsätta dig eller våra kollegor för smitta, kommer vi inte att ha några fysiska visningar av våra lägenheter ett tag framöver. Om du är intresserad av en lägenhet så ta en titt på lägenhetsritningen. Sök och tacka bara ja till en lägenhet som passar dig även utan visning. Och bara hör av dig till oss om du har några frågor. Vi gör vårt bästa med att hitta lösningar på de utmaningar som Coronaviruset orsakar i samhället och vår verksamhet, och hoppas att du har överseende med detta.