Här är vårt recept för lyckad ombyggnad och förtätning
Resultatet: ökad kundnöjdhet under och efter projektet, mindre klotter, stök, ökad trivsel, stolthet och trygghet bland de boende och ett område som syns nationellt som ett lyckat exempel.
Fakta om renoveringen på Linero:
- Startade år 2015, avslutades år 2021
- 681 lägenheter
- Utmaningar: Renoveringstakten och kvarboende hyresgäster. Utmaningen initialt var att skapa delaktighet och acceptens för ombyggnaden.
Ingredienserna? Kundfokuserat boinflytande, hyresgästdialog och medverkan!
Linero på 70-talet – ett miljonprogram i betong. Idag efter vår renovering av hela området - ett miljonparadis täckt av grönska, glädje, trygghet och stolthet. Med rimliga hyror.
Boinflytande handlar om att ge hyresgästen inflytande över sitt hem och utemiljö, och omvandla lyssnades till att faktiskt göra och våga ändra processen om det behövs. Vinsten är att vi får fram ett boende som hyresgästen verkligen vill ha.
- Ambitionen var att hitta en bra balans i förnyelsen av Linero. Vi la kraft på noga utvalda åtgärder, hyresgästdialoger och bosociala projekt med mål att fortsätta ha rimliga hyror. Vi är måna om att våra hyresgäster ska kunna bo kvar även efter en ombyggnad, berättar Vicotria Silfverberg, projektkoordinator på byggavdelningen.
Ett byggarbete är ett väldigt tekniskt projekt, men det behöver det inte vara menar Victoria.
- För att skapa delaktighet och acceptans hos hyresgästerna är det viktigt att hitta bosociala projekt i allt det tekniska, alltså människan i allt som byggs. Det kan vara workshops kring utemiljön, eller om utformningen av trapphus. Och att starta hyresgästdialogen innan byggprojektet startar, det är då vi skapar möjlighet till boinflytande. Det är viktigt för oss att vara lyhörd på vad kunden vill ha, säger Victoria.
Bästa betyget: kundernas egna bilder på Facebook
Redan under första workshoppen med hyresgästerna kom det förslag om hundrastgård och att områdets barn skulle stå för den nya konsten. Och så blev det.
- Idag är Lineroborna stolta över var de bor. Ofta ser man foto i sociala medier från området. Bättre betyg kan hyresgästerna inte ge sitt område, att de själva vill visa upp sin boendemiljö, kommenterar Britta Anfast som arbetar som bosocial utvecklare.
- Och konsten, den får de boende en speciell relation till när det är barn och unga från området som ligger bakom den. I samtal med en pojke på Linero frågade jag vad han tyckte om fasadkonsten på Ica. “Det är min kompis som gjort den!” sa han stolt då.
- Här kan vi se fördelarna med att gå från information till dialog och medverkan!
Föredrag för Sveriges Allmännytta
Ombyggnaden av Linero har ständigt varit på tapeten som ett lyckat exempel på dialog med hyresgästerna och hur en ombyggnad kan förändra livskvaliteten hos de boende. Senast föreläste LKFs Victoria Silfverberg och Britta Anfast för kollegorna i branschen kring temat boinflytande, alltså dialogen med hyresgästerna och deras möjlighet till att påverka sina hem och boendemiljö.