Nu startar vi vårt första byggprojekt på Brunnshög i Lund

Kvarteret Hammocken längs Brunnshögsgatan. Kvarteret Hammocken längs Brunnshögsgatan.

LKFs styrelse beslutade vid sitt senaste möte att anta Serneke AB som entreprenör för bygget av kvarteret Hammocken på Brunnshög. Kvarteret ska byggas längs Brunnshögsgatan. Placeringen innebär att hyresgästerna, när bygget är klart, kommer att bo precis vid spårvagnsstationen med kommunikation direkt till Lunds C.

Huset som ritats av Vlade Naumovski, Plan- och Byggnadskonst i Lund AB, är uppdelat i fem trapphus med 118 nya hyresrätter på 1 - 4 rum och kök. Vissa lägenheter nås via trapphus och andra via loftgångar. Ett stort antal lägenheter får ett burspråk och balkong i västerläge som hänger ut över Brunnshögsgatan. Färgsättningen på byggnaden inspireras av nederländska konstnärer som Rietveld och Mondriaan.

I kvarteret ska vi också bygga en förskola med fem avdelningar med en grön innergård för utelek. En vacker innergård finns även för hyresgästerna som också kan använda förskolans gård när verksamheten är stängd. Även två butikslokaler och ett underjordiskt garage med plats till bilar, cyklar och förråd byggs i kvarteret.

Totalt innebär denna byggnation en investering på cirka 290 miljoner kronor och är den första av LKFs projekt i området. För närvarande planerar vi för ytterligare två projekt i denna första del av utbyggnaden av Brunnshög. Hela Brunnshögsområdet skall byggas med miljöinriktning och detta projekt kommer utöver lågenergisatsning också bland annat att få solceller på taket.