En flicka med ryggen mot kameran. Målar på en vit vägg med bokstäverna HLU i grönt.

Från 1 januari 2024 kan du beställa underhåll när som helst under året via Mina Sidor. Enklare för dig som hyresgäst!

Nytt avtal med hyresgästföreningen ger förändringar i HLU för dig som hyresgäst

Som hyresgäst hos LKF kan du vara med och påverka renoveringar i sin lägenhet, det är det vi kallar för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll – HLU. Nu moderniserar vi vår rutin samt anpassar den till vår omvärld. Vi behöver få en mer hållbar hantering, både för klimatet som för ekonomin. Från 1 januari 2024 kan du när som helst under året beställa det via Mina Sidor på lkf.se. Det ger bättre service för dig som hyresgäst och vi sparar på miljön i och med att vi slutar med de årliga utskicken.

Med HLU kan du som hyresgäster vara med och styra underhållet i din lägenhet. Det underhåll som du kan styra över är målning, tapetsering, köksluckor och golv. Tidigare har du haft möjlighet att en gång per år beställa HLU via de årliga utskicken. Det har vi nu slutat med. Från 1 januari 2024 kommer du att kunna beställa ditt underhåll digitalt under Mina sidor på lkf.se. När det passar dig! 

utstallning_hlu.jpg

Du är också välkommen att besöka oss på Brunnshögsgatan 39. I vår reception finns prover på färg, tapeter och material du kan beställa. Det finns ocskå datorplats där du kan beställa digitalt. Våra kundvärdar är tillgängliga för dig som önskar hjälp. Och vi bjuder på en kopp kaffe! Från 1 januari kan du också kontakta kundcenter på 046-35 85 00 för att få en blankett hemskickad om du inte har möjlighet att beställa digitalt. 

Vitvaror inte längre ett HLU-val

Vitvaror stryks ur HLU-sortimentet. Det för att minska risken att byta ut moderna och väl fungerande maskiner i förtid. Våra beräkningar visar att av de vitvaror vi byter ut idag är cirka 30 procent fullt fungerande vitvaror. Det är inte hållbart. Vitvaror kommer därför att bytas ut när LKF bedömer dem förbrukade eller att de slutat att fungera. Upplever du problem med dina vitvaror gör du en serviceanmälan som vanligt.

Välja underhåll tidigare än planerat

Du som hyresgäst kan välja att tidigarelägga underhåll i din lägenhet mot en kostnad. Beställer du inom 5 år från tidigare utfört underhåll utgår full kostnad.

Från och med år 6 så minskas kostnaden årligen med:

  • 1/12 per år för målning och tapetsering
  • 1/20 per år för målning köksluckor och slipning parkett
  • 1/25 per år för byte av plastmatta/linoleum.

Exempel: År 2018 blev ett av dina rum målade. Kostnaden var då 5 000 kronor. Nu vill du få ommålat i samma rum. Du beställer ditt HLU i början av 2024. Kostnaden är då 4 584 kronor (5 000 minus 416 kronor (1/12 av 5000))

Efter uppnått underhållsintervall kan du som hyresgäst utan kostnad beställa underhåll eller välja återbäring.

Justering av återbäringen

Vid förhandlingarna med Hyresgästföreningen beslutades också att återbäringen vid uppskjutet underhåll kommer att justeras för att bättra matcha kraven på hållbarhet och ekonomiskt ansvar. Återbäringen kommer att vara 50 procent av 2022 års nivå. Detta för att bättre matcha de verkliga kostnaderna för underhåll. Det nya avtalet började gälla 1 februari 2023 efter förhandlingarna med Hyresgästföreningen. För att det ska vara smidigt för dig som kund har LKF valt att införa detta först från 2024. Du kommer att få full utbetalning av eventuell återbäring för 2023 och den utbetalas i januari 2024.

Läs mer om HLU