Flytta ut
Innan du kan flytta ut ur din lägenhet finns det en del saker som ska ordnas. Här hittar du information om de viktigaste sakerna du måste göra. Det allra viktigaste är att säga upp din lägenhet, och tänk på att du normalt har en uppsägningstid på tre månader.
När du vill flytta ut ska du först skicka in en uppsägning till oss.
Normal uppsägningstid för ditt hyresavtal är tre månader och räknas alltid per den siste i månaden. För att uppsägningen ska gälla från en viss månad, måste vi få in din uppsägning senast den sista dagen i månaden.
Exempel: Om du säger upp lägenheten den 15 november startar uppsägningstiden den 1 december och löper fram till och med den siste februari, alltså hela december, januari och februari.
Uppsägningstiden påverkas inte av vad avflyttande och inflyttande hyresgäst eventuellt kan komma överens om som lämpligt flyttningsdatum. Du kan alltså inte påverka uppsägningstiden, även om nästa hyresgäst vill flytta in tidigare.
Flyttar du från en LKF-lägenhet till en annan LKF-lägenhet?
Uppsägningstiden är tre ( 3) månader även om du flyttar inom LKF. Om du flyttar till en annan lägenhet inom LKF, måste din nuvarande lägenhet besiktigas och godkännas först. Vi kontaktar dig för att boka en besiktning och ger dig mer information om uppsägningen.
Digital uppsägning
När du vill säga upp ditt hyresavtal gör du det enklast och snabbast genom en digital uppsägning på Mina sidor. Om två personer står på hyresavtalet, måste båda signera uppsägningen digitalt.
En uppsägningsbekräftelse skickas till din e-postadress. Om du inte mottagit denna inom 2 dagar ber vi dig att ta kontakt med vårt kundcenter.
Om en hyresgäst avlider, kan dödsboet under vissa omständigheter få kortare uppsägningstid.
- En hel kalendermånads uppsägningstid, om en komplett uppsägning inkommit från samtliga i dödsboet inom en månad från dödsfallet.
- Tre hela kalendermånader uppsägningstid om en komplett uppsägning inkommit från samtliga i dödsboet efter en månad från dödsfallet.
Det vi behöver få in för att uppsägningen ska vara komplett är:
- Ett dödsfallsintyg med släktutredning som visar när en person avled och vilka efterlevande personen har
- Ifylld uppsägningsblankett för dödsbo. Uppsägningen ska signeras av samtliga dödsbodelägare. Ni kan också förse någon av dödsbodelägarna med en fullmakt som då företräder dödsboet. Skicka då med fullmakten vid uppsägningen.
- Övriga noteringar som kan vara av betydelse för LKF som till exempel namn och telefonnummer på kontaktperson i dödsboet.
Digital uppsägning för dödsbo:
- Fyll i uppsägningsblankett för dödsbo via dator, skriv in alla dödsbodelägares uppgifter. OBS! Rutorna ”Underskrift” lämnas blank då signatur sker via Bank-ID.
- Person 1: Spara den ifyllda uppsägningsblanketten på din dator.
- Person 1: Gå in på https://signera.ebox.nu/
- Person 1: Följ stegen på sidan. Dölj INTE ditt personnummer, när valet kommer upp. Du får då en fil med den signerade uppsägningen. Spara denna på din dator.
- Person 2: Gå in på https://signera.ebox.nu/ och ladda upp den sparade och signerade filen från person 1.
- Person 2: Följ stegen på sidan. Dölj INTE ditt personnummer, när valet kommer upp. Du får då en fil med den signerade uppsägningen, där ni båda har skrivit under. Spara denna på din dator.
- Vid fler dödsbodelägare upprepa ovan steg, tills alla signerat med bank-id. Eller skicka med eventuella fullmakter om ni utsett en dödsbodelägare att företräda dödsboet.
- Skicka filen med den signerade uppsägningen till uppsagning@lkf.se.
Skriv adressen till dödsboet i ämnesraden när du skickar in. - Klart!
När du skickat in din uppsägning ska du inom några minuter få ett bekräftelsemail. Får du inte det så ber vi dig att ta kontakt med vårt kundcenter.
Vill du skriva ut och skicka in till oss? Det går också bra!
- Fyll i uppsägningsblankett för dödsbo
- Låt alla dödsbodelägare signera uppsägningen. Eller skicka med eventuella fullmakter om ni utsett en dödsbodelägare att företräda dödsboet.
- OBS! Glöm inte att skicka med dödsfallsintyget.
Adress:
Lunds Kommuns Fastighets AB
Box 1675
221 01 Lund
Vi erbjuder visningar för de bostadssökande som får ett erbjudande om lediga lägenheter hos oss. Enligt hyreslagen är du skyldig att visa lägenheten för bostadssökande, som har anvisats av LKF.
Du håller visning av lägenheten
Erbjudande om visning skickas till cirka 7-15 personer. De får ditt namn, telefonnummer och mejladress – om du gett ditt godkännande – så att de kan kontakta dig. Detta sker 7-10 dagar efter att din lägenhet har besiktigats. Du blir informerad av LKF per mejl eller brev om vilka personer som fått erbjudande om visning och som eventuellt kontaktar dig för visning. Vi uppmanar dig att inte hålla visning innan du får denna information, för att du ska vara säker att det är de som fått erbjudande om visning som hör av sig till dig.
Tänk på att visa lägenheten inom 7 dagar från att erbjudandet skickas ut. Om du har problem med tid för visning kan du kontakta din uthyrare genom att höra av dig till vårt kundcenter: kundcenter@lkf.se eller chatta direkt med oss på vardagar kl. 08-16, här på vår webb.
När du sagt upp din lägenhet bokas en tid för besiktning, detta sker senast två arbetsdagar efter uppsägning. Vår besiktningsman kommer att kontakta dig för tidsbokning.
Lägenheten behöver inte vara tömd vid besiktningstillfället.
Vid besiktningen kontrolleras skicket i din lägenhet. Du kan bli ersättningsskyldig för skador och onormalt slitage som noteras på besiktningsprotokollet.
Innan du flyttar från din lägenhet har du möjlighet att själv åtgärda dessa skador. När du har åtgärdat skadorna ska du boka tid för ombesiktning.
Efter avflyttning har du däremot ingen möjlighet att rätta till fel och brister. Du kommer då att debiteras för de kostnader som LKF får för att åtgärda skadorna. Detta betalar du med faktura.
Inför besiktningen
- Lägenheten ska vara i sådant skick att besiktningen kan genomföras utan svårigheter.
- Besiktningsmannen ska underrättas om dolda skador, som kanske finns men inte omedelbart syns. Det kan till exempel vara skador bakom tavlor och hyllor eller under mattor.
- Eventuella borttagna detaljer som innerdörrar, skåpbeslag med mera ska sättas på plats.
För dig som flyttar till en ny LKF lägenhet
Lägenheten måste besiktigas innan du tecknar avtalet för den nya lägenheten. Eventuella skador som du blir ersättningsskyldig för måste betalas via Swish innan du kan tekna nytt avtal.
Därefter har du som hyresgäst själv möjlighet att åtgärda skadorna och boka tid för en ombesiktning. Blir din åtgärder godkända återbetalas din ersättning du betalat.
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.
Du ska vara folkbokförd i lägenheten du flyttar till. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt kontrakt.
När det är dags för flytten ska lägenhet ska vara tömd, städad och tillgänglig för nästa hyresgäst senast klockan 12.00 den dag ditt kontrakt upphör att gälla. Om den 1:e i månanden är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag ska lägenheten vara tillgänglig klockan 12.00 första vardagen därefter. Du ska lämna nycklarna innan klockan 12.00 på det områdeskontor som du och LKF har kommit överrens om.
Vi hoppas att du har trivts i din lägenhet och att du har haft ett bra boende hos oss på LKF. Använd gärna checklistan så att du inte glömmer något innan du flyttar.
Den dag du ska flytta ut lämnar du nycklarna på det kontor som din uthyrare har meddelat – innan klockan 12.00. Upphör kontraktet att gälla på en helgdag så lämnar du nycklar första vardagen därefter.
Utbytet av nycklar mellan dig och den nya hyresgästen får bara göras via områdeskontoret. Då kan LKF garantera att alla nycklar har kommit in. I annat fall måste du stå för kostnaden av ett låsbyte.
När du flyttar ut måste du städa din lägenhet och tillhörande förråd. Alla vill ju flytta in i en välstädad ny bostad.
När du lämnar din lägenhet ska den överlämnas välstädad till kommande hyresgäst. Om lägenheten inte är ordentligt städad, eller om din uteplats är i dåligt skick, debitera vi dig för städkostnaden och kostnaden för att återställa din uteplats till ett gott skick.
Ett exempel: Städning av en lägenhet på tre rum och kök kan kosta över 5 000 kronor.
Du ska också ta bort alla saker som tillhör dig från:
- lägenheten,
- förrådet,
- garaget,
- tomten,
- uteplatsen och
- balkongen.
Om du inte tar bort dina saker kan du bli skyldig att betala för förvaring och bortforsling.