GDPR och personuppgifter

LKF värnar om din integritet och skyddet av dina personuppgifter. Vi behandlar personuppgifterna enligt bestämmelserna i gällande dataskyddsreglering. Regleringen utgörs av flera olika regelverk. LKF hanterar dina personuppgifter enligt EU:s dataskyddsförordning, eller GDPR som den också kallas (General Data Protection Regulation) samt enligt kompletterande svensk lagstiftning.

LKF strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och att alla våra egna IT-system finns inom EU/EES. Vid systemmässig support och underhåll eller användning av system och plattformar (för intern och extern kommunikation) kan överföring av personuppgifter till tredje land (det vill säga land utanför EU/EES) förekomma.

Detta sker via ett personuppgiftsbiträde som, antingen själv eller genom en underleverantör, är etablerad i ett land utanför EU/EES eller lagrar information i ett land utanför EU/EES. Biträdet får i dessa fall ta del av den information som endast är relevant för ändamålet.

LKF vidtar organisatoriska och tekniska åtgärder oavsett om personuppgifts-behandlingen sker inom eller utanför EU/EES för att säkerställa att lämplig skyddsnivå. Vid behandling av personuppgifter utanför EU/EES sker detta med stöd av adekvansbeslut från EU-kommissionen (exempelvis EU-US Data Privacy Framework).

En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress, kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadresser.

Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som, helt eller delvis automatiserat, vidtas med personuppgifter utgör en behandling.

Exempel på vanliga behandlingar är:

  • insamling,
  • registrering,
  • organisering,
  • strukturering,
  • lagring,
  • bearbetning,
  • överföring och
  • radering.

Lunds Kommuns Fastighets AB, org. nr 556050-4341, Box 1675, 221 01 Lund (besöksadress Brunnshögsgatan 39, Lund), är personuppgiftsansvarigt för företagets behandling av personuppgifter. Du kontaktar LKF via kundcenter@lkf.se

Lunds Kommuns Fastighets AB är ett kommunalt bostadsaktiebolag där Lunds kommun utövar ett rättsligt bestämmande inflytande.

Bolaget omfattas därför av bland annat handlingsoffentlighet. Det innebär att alla handlingar som kommer in till eller upprättas hos bolaget och förvaras där blir allmänna handlingar och kan komma att behöva lämnas ut till var och en som begär det. Undantag gäller då det finns en tillämplig sekretessbestämmelse som gör att visst innehåll eller uppgift inte får lämnas ut.

Var och en som är i kontakt med Lunds Kommuns Fastighets AB bör tänka på att handlingsoffentlighet gäller. Det kan till exempel innebära att man inte bör lämna fler uppgifter än nödvändigt i kontakter med bolaget och särskilt inte sådana uppgifter som man inte önskar riskera blir offentliga.

LKF samlar in de uppgifter som behövs för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag och verksamhet. Som hyresgäster samlar vi till exempel in: 

  • Lägenhets- objektnummer
  • Dina kontouppgifter
  • Uppgifter och foton avseende lägenhetsstatus
  • Värme- och varmvattenförbrukning
  • Betalningsreferenser och uppgift om betalningar
  • Din korrespondens och uppgifter du själv väljer att lämna
  • Våra svar och kommentarer hänförliga till dina frågor och önskemål

Personuppgifter vi samlar in för olika typer av händelser och uppgifter

Utöver de personuppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån din löpande kontakt med oss, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan källa enligt följande.

  • Uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register.
  • Uppgifter om kreditvärdighet från kreditupplysningsföretag.
  • Uppgifter från inkassobolag och kronofogdemyndigheten
  • Uppgifter från referenspersoner.
  • Uppgifter som skapas när du bor i våra lägenheter eller i övrigt använder våra tjänster, såsom värme- och varmvattenförbrukning, uppgifter och foton från lägenhetsbesiktningar och beskrivningar av händelser och iakttagelser avseende störningar i boendet samt andra ordningsfrågor från anställda, grannar eller annan uppgiftslämnare.
  • Bilder från kamerabevakning i garage
  • Foton och bildmaterial som tas fram när vi marknadsför och informerar om vår verksamhet
  • I parkeringsärenden kontrollerar parkeringsvakt ditt registreringsnummer och kan ta ett foto på fordonet. Ägaruppgifter inhämtas från bilregistret.
  • Vi samlar in uppgifter genom att våra webbsidor använder cookies som samlar in information på och från din webbläsare.

Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det kan till exempel gälla en störningsjour, ett företag som sköter passage- och taggsystem, kamerabevakningsföretag, ett kundundersökningsföretag, ett företag som sköter våra utskick eller ett företag som sköter våra IT-system.

Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig.

Vi kan också komma att dela nödvändiga personuppgifter med en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet, bostadssökande och hyresgäst vid visning av lägenhet, ett företag som tillhandahåller bredband, el, bilpool eller annan tjänst som du har rätt att ta del av, försäkringsbolag eller ett inkassoföretag.

Vi kan också behöva lämna ut dina personuppgifter till domstolar, socialnämnden eller andra berörda myndigheter.

Konsult, leverantör eller entreprenörs kontaktuppgifter kan även komma att delas med hyresgäster.

Vi är ett kommunalt allmännyttigt bostadsföretag och omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingar.

Det innebär att vi bevarar allmänna handlingar i vårt arkiv. Allmänna handlingar är handlingar som skickas in till oss eller handlingar vi själva upprättar, till exempel hyresavtal, brev och intyg. Vi gallrar allmänna handlingar och uppgifter enligt vår dokumenthanteringsplan.

Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter.

Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling till exempel olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada.

Om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för marknadsföringsändamål kan du när som helst meddela oss detta: kundcenter@lkf.se

Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett registerutdrag. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har också rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om dutill exempel anser att de inte är korrekta. Du har rätt att i vissa fall få dina personuppgifter överförda till dig eller ett annat företag (dataportabilitet), i det senare fallet om det är tekniskt möjligt.

Vad gäller vid samtycke?

Vissa behandlingar av personuppgifter kan komma att kräva den rättsliga grunden samtycke, till exempel behandling av känsliga personuppgifter såsom uppgifter om hälsa. I sådana fall kommer vi att hämta in ditt samtycke för just den behandlingen innan den påbörjas.

Återkallelse av samtycke

Du har rätt återkalla sitt samtycke enligt dataskyddsförordningen. Återkallandet gäller framtida behandlingar och inte för den behandling som skett under ett giltigt samtycke. Ett samtycke kan återkallas via mejl till kundcenter@lkf.se eller samtal till kundcenter 046 – 35 85 00. Under vissa omständigheter kan ett samtycke också återkallas via den länk som skickats ut tillsammans med information om personuppgiftsbehandlingen.

Förekommer automatiserat individuellt beslutsfattande (inbegripet profilering)?
LKF tillämpar inte automatiserat individuellt beslutsfattande (inbegripet profilering) inom sin verksamhet.

Kontakta Integritetsmyndigheten (IMY)

Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till Integritetsmyndigheten. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande regler.

Kontakta IMY via deras hemsida

LKF har utsett ett dataskyddsombud som har till uppgift att övervaka att vi följer gällande integritetslagstiftning.

Security Solution Scandinavia AB är utsett att vara vårt dataskyddsombud. Vill du kontakta dem gör du det enklast antingen genom telefon 031-98 90 00 eller mejl dso@securitysolution.se.