“Jag är Lundvigs personliga coach och milda uppfostrare”
Under Customer Service Week lyfter vi fram några av dem som gör skillnad i det dagliga mötet med våra kunder. Den här gången får vi möta Anja - en av hjärnorna bakom vår digitala kollega, chatboten Lundvig.
Vem är Lundvig?
Sedan 1,5 år tillbaka har Lundvig funnits nere i högra hörnet på lkf.se. Han är LKFs digitala kollega och svarar på allmänna frågor om boendet, dygnet runt.
När Lundvig inte kan svara, till exempel vid mer komplexa ärenden, kliver våra kundvärdar in i chatten under kontorstid och hjälper kunden vidare.
Lundvig kan även hjälpa våra hyresgäster att skapa ett ärende, om ingen kundvärd finns tillgänglig.
Anja, Lundvigs personliga coach
Bakom Lundvig finns Anja. Hon arbetar som kundvärd med stort fokus på Lundvig. Det innebär allt från strategisk utveckling till dialogdesign och innehåll, teknisk implementering och utveckling, testning och kvalitetssäkring samt uppföljning och förbättring.
– I praktiken är jag Lundvigs personliga coach och ibland hans milda uppfostrare, säger Anja.
Kreativ problemlösning - en spännande utmaning
Det roligaste med att jobba med Lundvig är den kreativa problemlösningen, berättar Anja.
– Man får jobba med teknik så som AI och integrationer, men även med kommunikation, som kundbemötande och språk. Att helt enkelt skapa en bot som ska kännas mänsklig och hjälpsam, förklarar hon.
Men det finns också utmaningar i arbetet med Lundvig.
– De främsta utmaningarna är begränsad förståelse och kontext, brist på empatiskt språk och risk för att dela fel information, förklarar Anja.
Vad är god service?
God service för Anja handlar om positiv och god kommunikation.
– Att ge kunden en positiv upplevelse är god service för mig. Att erbjuda vänlig och respektfull kommunikation, tillgänglighet, lösningsfokuserat bemötande samt kompetens, säger hon.
Det är också viktigt att vara en aktiv lyssnare och bekräfta kundens behov, berätta Anja. Och att använda AI som stöd, inte som en ersättning av det personliga.
Tack till alla som bidrar
Anja och Lundvig är två av många som varje dag bidrar till god service och gott samarbete på LKF.
Under Customer Service Week vill vi lyfta flera fina samarbeten och säga tack till alla kollegor – tillsammans gör vi skillnad!