Hyran

Den hyra våra hyresgäster betalar varje månad gör bland annat att vi kan underhålla våra lägenheter och fastigheter, skapa fina utemiljöer och bygga nya lägenheter runt om i Lunds kommun.

Vi skickar ut hyresavierna runt den 22:e varje månad. Du som är ansluten till Kivra (digital brevlåda) får din faktura digitalt. Du som inte är ansluten till Kivra får den som tidigare som brev/pappersfaktura. Vill du som är ansluten till Kivra fortsatt få pappersfaktura, behöver du själv logga in på Kivra och göra den ändringen. Läs mer på kivra.se

Faktura via e-post eller e-faktura

Du har också möjlighet att få din faktura via e-post eller som e-faktura direkt till din internetbank. Vill du ha din faktura med e-post kontaktar du vårt kundcenter på telefon 046 - 35 85 00 eller kundcenter@lkf.se. E-faktura anmäler du direkt via din internetbank.

Din hyra 2022

Undrar du vad din hyra blir under 2022? Vi har samlat information och svar på de vanligaste frågorna

Kostnader utanför vanliga hyran

Ibland kan vi behöva fakturera sådant som ligger utanför hyran, till exempel beställning av extranycklar, parkeringstillstånd, tidigarelagt underhåll. Dessa kostnader kommer på nästa månads hyresavi.

Se din faktura under Mina sidor

Du kan se dina hyresavier när du är inloggad på Mina sidor. Där hittar du aktuellt hyresbelopp, OCR-nummer och bankgironummer.

Betala enkelt

E-faktura har många fördelar

E-fakturan ser ut som den vanliga hyresavin och skickas elektroniskt direkt till din internetbank. Allt du behöver göra när e-fakturan syns i din internetbank är att godkänna betalningen. Sedan är det klart.

Anmälan till e-faktura gör du via din Internetbank.

E-fakturorna visas som ett pdf-dokument. I de flesta moderna webbläsare fungerar det utan problem. Det kan krävs att du har program installerat som stödjer pdf-format. Eventuella brandväggar och/eller virusprogram kan orsaka att du inte kan öppna pdf-fakturan. Testa då att öppna fakturan från en annan dator eller mobil enhet.

För företagare som hyr lokal

Är du lokalhyresgäst med registrerat företag hänvisar vi dig till e-faktura via InExchange.

Autogiro

Att betala hyran via Autogiro är både enkelt och säkert. Hyran blir betald i rätt tid och du riskerar inte att få betala påminnelseavgifter. Med Autogiro sköter banken betalningen åt dig. Rätt hyresbelopp dras automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Se dina hyresavier via Mina Sidor.

Finns det inte tillräckligt med pengar på ditt konto på förfallodagen blir betalningen inte utförd. Eftersom det inte dras några pengar från ditt konto måste du själv betala in hyran på annat sätt.

Anmäl Autogiro via din internetbank. 

Betala med Swish

Du kan också enkelt betala din faktura med Swish. På fakturan finns det en QR-kod och ett Swish-nummer. Du behöver Swish-appen och Bank-ID installerat på din mobiltelefon.

Läs mer på Swish på www.swish.nu/privat 

Betala med Kivra

Kivra erbjuder dig som Kivrakund att betala dina fakturor genom deras egna betaltjänst. Du anmäler det på Kivras hemsida ( kivra.se/sv/privat/sa-funkar-det ) eller i deras app.

Paying from abroad

If you are paying from abroad and don’t have access to a bank transfer, use our IBAN and Swift code for payment:

  • SE1595000099603408031692
  • NDEASESS

Om du inte kan betala din hyra

Det är viktigt att du betalar din hyra i tid. Den ska betalas i förskott, senast sista vardagen i månaden. Det innebär att hyran för till exempel april ska vara betald senast den sista mars. Har du inte betalat din hyra, får du efter cirka åtta dagar en påminnelse. Du får också en påminnelseavgift på 60 kronor på dina nästa hyresavi. Skulle du ändå inte betala kan det leda till att ditt hyreskontrakt sägs upp. Tänk på att du är skyldig att betala din hyra även av om du inte fått någon hyresavi. Du kan alltid se din avi när du loggar in på Mina Sidor.

Om du får problem med att betala din hyra, kontakta oss direkt innan det gått för långt.

Har du bekymmer med att klara de löpande hyresbetalningarna ber vi dig vända dig till Lunds kommun ekonomiska rådgivning.