HLU – Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll
HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och innebär att du som hyresgäst har möjlighet att vara med och påverka ditt boende. Till exempel får du välja tapeter när det är dags för omtapetsering av din lägenhet.
En gång om året får du som är hyresgäst hos oss på LKF ett erbjudande om att välja mellan olika renoveringsåtgärder – eller få återbäring i form av ett hyresavdrag. TItta på informationsbladet.
I erbjudandet kan du se när underhållsåtgärder senast utfördes och när åtgärder planeras. Det kan också se vad det skulle kosta dig om du vill få något gjort tidigare än planerat samt hur mycket pengar du får tillbaka om du väljer att avstå från att få en åtgärd som är planerad till aktuellt år. Men tänk på miljön och byt inte ut till exempel nyare vitvaror och köksinredning i onödan. Du kan beställa via Mina sidor eller fylla i blanketten och skicka in den. Väljer du att beställa via Mina sidor, ska du inte skicka in blanketten.
Störningar i HLU-leveranser
Parkettgolv
Kriget som pågår i Ukraina är fasansfullt. Vi känner stort medlidande med de människor som befinner sig i det krigsdrabbade området och med dem som är på flykt. Situationen i Ukrain påverkar och försenar leveranser av parkettgolv. Som läget är nu och för dig som vill välja ett nytt parkettgolv, kan det dröja innan du kan få ditt nya golv på plats. Hur länge vi kommer att ha långa leveranstider är svårt för oss att säga just nu. Det beror på hur situationen i Ukraina utvecklar sig. Vi ber om ditt överseende för detta!
Situationen i världen i dag kan också komma att påverka leveranser av andra material. Vi kommer uppdatera vår information löpande om det blir förändringar i leveranserna.
Vitvaror
Just nu har vi ingen möjlighet att svara på tekniska frågor kring vitvaror som beställs via HLU. Gäller det felanmälan av vitvaror så är den öppen som vanlig. Enklast felanmäler du via Mina sidor.
Beställningsblanketten
Du får din beställningsblankett en gång om året, i april eller november, beroende på vilket område du bor i. Vi behöver din beställning senast det datum som står på blanketten. Av praktiska skäl måste vi samla beställningarna. Därför skickar vi ut beställningsblanketten en gång per år.
- Du som får din beställningsblankett i november (utskick 1) får renoveringen utförd under perioden januari-juni året därpå.
- Du som får din beställningsblankett i april (utskick 2) får renoveringen utförd under perioden augusti-december.
- Vid omflyttningsbeställning påbörjas renoveringen inom cirka 4 månader.
- Du som bor i ett hus som är nyare än 8 år får inte något erbjudande.
När du skickat in din beställning gör vi en arbetsorder till vår hantverkare. Hantverkaren kontaktar dig 1-2 veckor innan arbetet ska utföras, och ni kommer då överens om en tid som passar.
Din beställning är bindande. LKF gör överenskommelser med underentreprenörer, vilket gör att vi måste ha god framförhållning. Om du ändå ändrar dig, tar vi ut en administrationsavgift på 400 kronor.
Kostnaden för arbetet läggs på din hyresavi efter det att arbetet är slutfört.
Ska du flytta in i en LKF-lägenhet kan du inte få den renoverad innan du flyttar in. Vi kan inte gå in i den avflyttande hyresgästens lägenhet och påbörja renovering förrän den dag du står för kontraktet.
Välja tapeter och golv
Tapeter får du välja från tapetkartan som LKF erbjuder. Skulle du vilja ha en annan tapet än de som finns i den kollektionen, kan du själv köpa tapeter. Dessa ska då vara Non Wowen-tapet och inte av sämre kvalitet än de vi erbjuder. Tapeterna ska finnas i lägenheten när målaren ska tapetsera. Du kan få viss ersättning mot uppvisande av kvitto, för närvarande max 110 kronor per rulle.
I kök och i lägenheter som bara har ett rum, kan du inte välja tapet. Här sätter vi istället upp väv som därefter målas. Du har själv möjlighet att välja färgkulör ur LKFs färgkollektion.
Golv får du välja ur LKFs framtagna kollektion. LKF lägger plastgolv i kök och linoleumgolv i hall och sovrum. Du kan få laminat- eller parkettgolv som tillval mot en extrakostnad.
Varför får jag inte ha samma golv i kök och hall?
En plastmatta är vattentålig och läggs med fördel i kök och andra våtutrymmen, exempelvis grovkök.
Linoleumgolv är tillverkade av organiskt material, och tål inte vatten på samma vis som plastmattor. Därför läggs linoleum i hall och sovrum, men inte i våtutrymmen.
Ur miljösynpunkt är linoleum ett bättre alternativ än plastmatta, vilket är ett skäl till att vi i större utsträckning väljer detta material.
Kan jag bo kvar i min lägenhet under pågående renovering?
Vid normal renovering, till exempel målning, tapetsering eller golvbyte, brukar det gå bra att bo kvar. I samband med större renoveringar som stambyten, eller vid större skador i lägenheten, som. vatten- eller brandskador, kan du bli tvungen att lämna lägenheten.
Återbäring av HLU
Du kan själv välja om du vill att din lägenhet ska renoveras eller om du vill vänta med underhållet. Om du avstår från att beställa underhåll behöver du inte skicka någon beställning. Återbäringen får du ändå.
Hur mycket återbäring du får hittar på beställningsblanketten i rutan SUMMA ÅTERBÄRING. Där står den totala möjliga återbäringen för året.
Om du inte beställer något lägenhetsunderhåll, drar vi av din återbäring från januarihyran ett år efter aviseringen, under förutsättning att du bor kvar hos LKF. Återbäring som aviseras i november 2021 kommer som ett avdrag på januarihyran 2023, det vill säga på hyresavin som kommer i december 2022.
Om du flyttar till en annan LKF-lägenhet får du återbäring för lägenheten du flyttat från samt för lägenheten du flyttat till. Om du flyttar från LKF får du ingen återbäring.