LKF skriver avtal med Malmö Byggcenter för en större ombyggnad av 494 lägenheter på Klostergården

Vid kontraktsskrivning deltog från vänster Peter Ovenlund, byggchef LKF, Jonas Schäfer, vd Malmö Byggcenter, Fredrik Millertson, vd LKF, Jesper Svärd, byggprojektledare LKF, och Magnus Larsson, arbetschef Malmö Byggcenter. Foto: Johan Alsén. LKF AB Vid kontraktsskrivning deltog från vänster Peter Ovenlund, byggchef LKF, Jonas Schäfer, vd Malmö Byggcenter, Fredrik Millertson, vd LKF, Jesper Svärd, byggprojektledare LKF, och Magnus Larsson, arbetschef Malmö Byggcenter. Foto: Johan Alsén. LKF AB

LKF har skrivit avtal med Malmö Byggcenter för ombyggnaden av kvarteren Snödrivan och Snöfoget på Klostergården i Lund. Ombyggnaden gäller nästan 500 lägenheter där hyresgästerna bland annat kommer få helt nya kök, bättre ventilation, nya värmestammar och radiatorer, säkerhetsdörrar och nya fönster. Trapphusen rustas upp, bland annat med nya ytskick, nya hissar och porttelefoner.

Nu har LKF skrivit avtal med Malmö Byggcenter som blir totalentreprenör för den omfattande ombyggnaden och upprustningen av kvarteren Snödrivan och Snöfoget på Klostergården i södra Lund. Tidigt under våren 2023 startar arbetet för MBC och LKF med projektering av ombyggnaden då MBC tar fram en detaljerad planering och tidsplan för hela projektet. Arbetet kommer att delas in i etapper där den första etappen startar med lägenheterna i två-våningshuset på Sunnanväg 2 A-G i september 2023, sedan fortsätter arbetet gårdsvis. Hela projektet beräknas vara klart under 2027.

LKF har sedan tidigare haft en tät dialog med hyresgästerna inför ombyggnaden. Bland annat workshops där hyresgästerna gav sina synpunkter och önskemål kring sitt boende och utemiljö. LKF är måna om att hyresgästerna ska känna sig trygga under ombyggnaden och vara välinformerade.

I maj 2023 kommer vi bjuda in hyresgästerna i det första huset till en träff där vi kommer att informera mer i detalj hur ombyggnaden kommer gå till. Här har hyresgästen möjlighet att direkt få svar på sina eventuella frågor. Samma procedur kommer sedan ske för övriga hyresgäster i god tid innan arbetet startar i just deras lägenhet.